“Hayalet trafik” nedir? Neden hiçbir engelin olmadığı yolda trafik sıkışıyor?

Hayalet Trafik Sıkışıklıkları ve Trafik Yılanları

Hepimizin başına gelmiştir; yoğun bir trafik kuyruğunda ilerlerken birdenbire sıkışıp kalırsınız ve önünüze geçildiğinde bir kaza veya engelle karşılaşmazsınız. Peki, bunun sebebini merak ettiniz mi? Muhtemelen “hayalet trafik sıkışıklığı” ya da “trafik yılanı” olarak adlandırılan olgunun içinde bulunmuşsunuzdur.

Görünürde sebepsiz bir şekilde oluşan bu sıkışıklıklar, akışkan dinamikleriyle şaşırtıcı derecede iyi bir şekilde açıklanabilir. Matematikçi ve trafik modeli uzmanı Benjamin Seibold, bu olguyu, “parçalarının toplamından daha büyük, kendi kendini sürdüren bir fenomen” olarak açıklıyor. Trafikte küçük bir değişiklik, kilometrelerce geriye doğru yayılan dur – kalk dalgalarına dönüşebilir.

Düşük yoğunluklu bir yolda, bir sürücünün hafifçe fren yapması genellikle diğer araçları etkilemez. Ancak araçlar belirli bir yoğunluğa ulaştığında – örneğin birbirine 35 metreden daha yakın olduklarında – sistem daha hassas hale gelir. Küçük bir yavaşlama, arkadaki sürücülerin fren tepkisini artırarak bir tür “şok dalgası” oluşturur. Bu dalgalar, otoyollarda birkaç kilometre boyunca ilerleyebilir ve trafiğin tamamen durmasına neden olabilir.

Bu tür sıkışıklıklar özellikle otoyol birleşme noktalarında veya görünürde bir engel olmadan sürekli akış halindeki yollarda meydana gelir. Şaşırtıcı bir şekilde, bu fenomen hemen hemen her ülkede benzer özellikler gösterir ve sürücülerin bireysel davranışları dalganın yayılma hızını genellikle etkilemez.

Ortalama Dalga Süresi ve Uzunluğu

Dresden Teknoloji Üniversitesi’nden Dirk Helbing‘e göre, dur – kalk dalgaları dünya genelinde incelenmiş ve ortalama dalga süresinin 4 ila 20 dakika, dalga uzunluğunun ise 2,5 ila 5 kilometre arasında olduğu belirlenmiştir.

Bu sıkışıklıkları tamamen ortadan kaldırmak mümkün olmasa da, sürüş alışkanlıklarını iyileştirmek sıkışıklıkların etkisini azaltabilir. Daha fazla mesafe bırakmak, gereksiz fren yapmaktan kaçınmak ve hız değişimlerini minimize etmek, hayalet sıkışıklıkların yayılmasını önlemek için önemli adımlardır. MIT’den Berthold Horn, sürücülerin önde ve arkada araçlar arasında dengeli bir mesafe korumasının trafiği daha akıcı hale getirebileceğini belirtmektedir.

Sonuç olarak, trafik yoğunluğu kritik bir eşiği aştığında, küçük bir hız değişikliği bile büyük bir sıkışıklığa neden olabilir. Bu yüzden sadece kendi sürüş stilimize dikkat etmek değil, trafiğin bütünsel işleyişini anlamak da önemlidir.

Related Posts

Çin, uzay istasyonuna yeni ekibini yolladı

Çin’in Dünya yörüngesinde kurduğu Tiengong (Gök Sarayı) Uzay İstasyonu’nda görev yapacak sekizinci taykonot ekibi yola çıktı.

Wheel of Time serisi, diziden sonra şimdi de büyük bütçeli bir oyuna uyarlanıyor

Fantastik edebiyatın en önemli örnekleri arasında kabul edilen Zaman Çarkı (The Wheel of Time) serisi, büyük bütçeli bir diziden sonra şimdi de dikkat çekici bir oyuna kaynaklık edecek. Amazon Prime Video çatısı altında hayata geçirilen The …

İş Bankası’ndan Girişimcilere Yeni Fırsatlar: Workup Programı Başvuruları Başladı

TÜRKİYE İş Bankası, ana destekçisi olduğu Workup Girişimcilik Programı’nın 13’üncü dönemi için başvuruların 30 Nisan Çarşamba gününe kadar kabul edileceğini duyurdu. İş Bankası, 2017 yılından bu yana devam eden Workup Girişimcilik Programı’nın 13 …

Gaziantep’te Otomobil Kazası: 5 Yaralı

GAZİANTEP (İHA) – Gaziantep’in İslahiye ilçesinde kontrolden çıkarak duvara çarpan otomobildeki 5 kişi yaralandı. Kaza, İslahiye ilçesi Çamlıca Mahallesi İsmetpaşa Caddesi kavşağında meydana geldi. İddiaya göre, Safiye Ş. idaresindeki 27 AYC 324 …

Samsung Galaxy teknolojisiyle 25 basketbol sahası büyüklüğündeki mercan resifi habitatı restore edildi

Samsung, bir yıl önce mercan resiflerinin restorasyonuna yönelik yeni ve inovatif çözümler keşfetmek için kendini deniz ekosistemlerini restore etmeye adamış kâr amacı gütmeyen bir kuruluş olan Seatrees ile iş birliği yapmaya başladı.

Bu proje ile yaşlılar için yapay zeka destekli iletişim ve bilişsel fonksiyon izleme sistemi geliştirilecek

 Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi İç Hastalıkları Anabilim Dalı Geriatri Bilim Dalı öğretim üyesi Doç. Dr. Aslı Kılavuz’un yürütücülüğünü yaptığı “Pilot Proje iShe: Yaşlılar İçin Yapay Zeka Destekli İletişim ve Bilişsel Fonksiyon İzleme Sistemi” başlıklı proje, TÜBİTAK 1002 A Hızlı Destek Programı kapsamında desteklenmeye uygun bulundu.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir